دانش و دانش جو در کلام پیامبر اعظم (ص)

                

عنوان :       دانش و دانش جو در کلام پیامبر اعظم (ص)

صاحب اثر : حسین بابااکبری

 

 

http://Sacredzigoorat.persianblog.ir

Javad Akbari


 

    بسمه تعالی
    دانش و دانش جو در کلام پیامبر اعظم (ص)
    سال جاری که به تدبیر حکیمانه و جامع نگر رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال پیامر اعظم اسلام (ص) نامگذاری گردید فرصتی مغتنم است تا هر چه بیشتر با ابعاد وجودی و نیز هدایتهای آن یگانه دهر و خاتم رسل آشنا شویم. از جمله این هدایتها که به فرموده رهبر فرزانه مان ضرورت اصلی امروز جامعه بوده و برای رسیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی معبری جز آن وجود ندارد. مبحث علم و دانایی است. لذا در این جا با نگاه به این موضوع در کلام پیامبر اعظم اسلام (ص) از زوایای گوناگون چراغ روشنی برای طی طریق و آموختن، آموزاندن و به کار بستن دانش بر می گیریم:
    
    فضل و ارزش علم: رسول گرامی اسلام می فرمایند.
    دلی که در آن چیزی از حکمت نباشد مانند مخروبه ای است. پس دانش بیاموزید وبیاموزانید و تفقه کنید و نادان نمیرید زیرا خداوند عذر نادانی را نمی پذیرد. کنزالعمال 28750 و میزان الحکم ج 8 ص 3930
    توجه در حدیث شریف فوق به این نکته رهنمون می سازد که اولاً نفس علم و علم آموزی علم آموزمی خود فضلیت و ارزش است و ثانیاً نادانی عذری برای خطا و سایر عوارض آن نمی باشد. از جمله عوارض نادانی علمی این است که راه سلطه دشمنان دین را بر جامعه مسلمین فراهم می کند در حالیکه خداوند در قرآن کریم فرموده است
    لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا و هر مسلمانی باید به سهم خود راه سلطه کافرین را سد نماید؛ و در کوتاهی در این راه از جمله کوتاهی به واسطه نادانی هیچ عذری از جانب خداوند پذیرفته نمی باشد.
    نیز ارزش دانش آنجا آشکار می شود که خداوند در اولین سوره ای که بر پیامر اعظم (ص) فرو فرستاد نخستین نعمتی که بعد از آفرینش «اقرأ باسم ربک الذی خلق» از آن سخن
    می گوید نعمت دانش است: «الذی علم بالقلم». قرآن کریم. سوره علق آیه 4 بی گمان اگر بعد از نعمت ایجاد و آفرینش، نعمتی بهترو والاتر از علم بود خداوند بزرگ اختصاصاً از آن یاد نمی کرد.
    نیز می دانیم با تمام ارزشی که عبادت و شهادت دارد لکن حضرت امام خمینی (ره) فرمودند. دماء شهدا اگرچه بسیار ارزشمند و سازنده است، لکن قلم ها بیشتر می توانند سازنده باشند و اصولاً شهدا را قلم ها می سازند و قلم ها هستند که شهید پرورند.
    ریشه ایمانی این سخن امام راحل (ره) می تواند این حدیث شریف نبوی باشد:
    «یوزن یوم القیامه مداو العلماء و دماء الشهداء فیرجح مداوالعلماء علی دماء الشهداء» کنز العمال 28714 و میزان الحکمه ج 8 ص 3940
    ترجمه: رسول گرامی اسلام می فرمایند.
    «روز قیامت مرکب عالمان و خون شهیدان با هم وزن می شوند و مرکب عالمان بر خون شهیدان برتری می یابد»
    و در مورد عبادت عالم و جاهل در حدیث شریف نبوی است که «یک رکعت نماز عالم به خدا»
    بهتر است از هزار رکعت نماز جاهل به خدا» کنز العمال 28786 و میزان الحکمه ج 8 ص 3942
    2- نقش دانش
    رسول گرامی اسلام می فرمایند «دانایی رأس تمام خوبیها و جهل رأس تمام بدیها است.» ی بحار (بحار) ج 9 ص 77
    و میزان الحکمه ج 8 ص 3942 و اگر آفرینش جهان را خیروخوبی و جلوه لطف الهی بدانیم می بینیم که آفرینش جهان نیز به قدرت و علم الهی است. شهید ثانی رضوان الله علیه در کتاب «منیه المرید» می نویسد:
    بدان که خدای پاک، دانش را علت کلی آفرینش جهان برین و زیرین قرارداده و برای دانش همین شکوه و افتخار کافی است.
    «الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الابربینهن لتعلموا ان الله علی کل شی علیم و ان الله قداحاطه بکل شی علما.» قرآن کریم سوره طلاق آیه 12
    3- تأثیر دانش
    بارها مقام منظم رهبری بر این نکته تأکید داشته اند که رسالت اصلی دانشجوی مسلمان در حال حاضر تولید علم است و مسیر توسعه همه جانبه کشور به عنوان ام القرای جهان اسلام و نقطه امید مسلمانان جهان در صف مقدم مبارزه با کفر و مشترک جهانی است که توسعه علمی به تمام ابعاد آن دانسته اند. ریشه دینی این دیدگاه ارزشمند آن جا است که رسول گرامی اسلام می فرمایند: «العلم حیات الاسلام و عماد الدین». کنز العمال 28661 و میزان الحکم ج 8 ص 3934
    یعنی «دانش مایه حیات اسلام و تکیه گاه دین است».
    و تأثیر و نقش دانش در حفظ حیات دین و جامعه دینی چه در زمینه فردی و چه در زمینه اجتماعی و اقتصادی چه از جنبه های گوناگون روابط بین المللی امری بسیار روشن و مسلم می باشد.
    و شاید به دلیل اهمیت و تأثیر دانش است که پیامبر گرامی اسلام فرد دانش جو را رکن اسلام دانسته و فرموده اند.
    «طالب العلم رکن الاسلام و یعطی اجره مع النبیین.» کنر العمال 28729 ومیزان الحکمه ج 8 ص 3938
    «جوینده دانش رکن اسلام است و مزدش با پیامبران داده می شود.»
    و البته باید هدف از دانشجویی تقویت اسلام در ابعاد مختلف باشد. چنین دانشی است که پیامر اعظم درباره آن می فرمایند:
    «هر کس در جستجوی بابی از علم برآید تا به وسیله آن اسلام را زنده بدارد، در بهشت میان او و پیامبران تنها یک درجه فاصله باشد. کنزالعمال 28832 و میزان الحکمه ج 8 3951
    و صد البته که نه تنها دانش جویی و دانش آموزی بلکه تمام ابعاد زندگی یک مسلمان حقیقی باید در راه عقیده و دین او باشد. و این ترجمان همان حدیث شریف منسوب به سبط گرامی پیامبر اعظم (ص) حضرت سید الشهدا علیه السلام که «ان الحیاه عقیده و جهاد»
    زندگی یعنی عقیده و جهاد به تمام ابعاد آن در راه عقیده
    و چه شیرین و پرمعناست این سخن بزرگان که دین اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاست.

 

  
نویسنده : جواد اکبری ; ساعت ۱٠:٥٤ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٥ آذر ،۱۳۸٥