تحقق سيره نبوي در سال پيامبر اعظم(ص) - نگرش وحدت گرايانه

                

عنوان :       تحقق سيره نبوي در سال پيامبر اعظم(ص) - نگرش وحدت گرايانه

صاحب اثر : ---

                

منبع :          روزنامه كيهان

 

http://Sacredzigoorat.persianblog.ir

Javad Akbari

 


 

    مقام معظم رهبري در ديدار اخيرشان با بسيجيان سراسر كشور، پيام حقيقي نامگذاري سال جديد به نام مبارك پيامبر اعظم(ص) را تلاش فردي وعمومي ملت و مسئولان براي تحقق اهداف والاي پيامبر گرامي اسلامي(ص) اعلام نمودند و با اشاره به تأكيد پروردگار در قرآن مجيد مبني بر استقامت پيامبر(ص) و پيروانش افزودند: «پيامبر اعظم(ص)، مسلمانان صدر اسلام را در مقابل هجوم پرجاذبه هواهاي نفساني و دنياي پرفريب و نيز تهاجم و تهديد و وعده هاي دشمنان بيروني، هدايت و رهبري كرد و امروز ما به چنين استقامتي نيازمنديم.»
    امروز دنياي اسلام و شرايط حاكم بر كشورهاي اسلامي بيش از هر زماني به آرمان هاي محمدي(ص) و معيارهاي حكومت و رهبري پيامبر اعظم(ص) نيازمند است، چرا كه احاطه روزافزون دنياي استكبار و اشاعه فرهنگ منحط و غيرقابل دفاع آن در سطح جهان اسلام، اين نياز را نمايان تر مي كند.
    در سال گذشته گستاخي مستكبران غربي تا بدانجا پيش رفت كه با چاپ كاريكاتورهاي موهن، آشكارا به ساحت مقدس حضرت نبي اكرم(ص) اهانت نمودند و اين حركت شنيع را به آزادي بيان تعبير كردند كه در مقابل، خشم و انزجار يكپارچه مسلمانان جهان پاسخي كوبنده به اين اقدام غربي ها بود. اما با آغاز سال 1385 مقام معظم رهبري اين سال را به نام پيامبر اعظم(ص) نامگذاري نمودند كه موجب خوشحالي مسلمين گرديد و بسياري از صاحب نظران و كارشناسان اين اقدام را بسيار هوشمندانه خواندند و آنرا كوبنده ترين پاسخ به دشمنان اسلام تلقي كردند.
    تشكر يك نماينده مجلس پاكستان
    چند روز پيش يكي از نمايندگان زن مجلس ملي پاكستان نامگذاري سال جديد خورشيدي به نام پيامبر اعظم اسلام(ص) را ابتكاري هوشمندانه توصيف و از مقام معظم رهبري تشكر كرد.
    به گزارش «ايونا» خانم «راضيه عزيز» نماينده مجلس ملي پاكستان گفته است كه اين نامگذاري نشان از پيروي پيوسته از انديشه، افكار و رسالت پيامبر اسلام(ص) در جمهوري اسلامي ايران دارد.
    اين عضو شوراي مركزي جمعيت زنان حزب جماعت اسلامي پاكستان تصريح كرده كه مسئوليت مسلمانان حمايت از عصمت نبوي(ص) است و نبايد حمايت ها جرياني و مقطعي باشد.
    وي اظهار اميدواري كرد با تلاش همه مسلمانان بتوانيم سال 1385 خورشيدي را به عنوان سال معرفت و گسترش رسالت محمدي(ص) به تمام جهان معرفي كنيم.
    اين نماينده مجلس ملي پاكستان نامگذاري اين سال را زمينه، الگو و الهام براي ديگر كشورهاي اسلامي ذكر كرد و گفت: «ما با شنيدن اين خبر شگفت زده شديم و اين نامگذاري را تحسين كرديم.»
    ابعاد وجودي صفت «اعظم»
    هنگامي كه نظر «حجت الاسلام والمسلمين مبرايي»، از صاحب نظران امور فرهنگي در رابطه با سال پيامبر اعظم(ص) را جويا مي شوم، وي با اشاره به صفت زيباي اعظم(ص) مي گويد: «در ميان صفات متعددي همچون اكرم، رحمت و... اعظم از چند جهت قابل بررسي است. از يك طرف صفت «اعظم» براي پيامبر گرامي اسلام(ص) كمتر به كار رفته و از لحاظ گفتاري، شنيداري و نوشتاري اين كلمه عموميت ندارد و رهبري با اين حركت ارزشمند اين صفت والاي پيامبر اسلام(ص) را مانند ساير صفات ايشان عموميت بخشيدند.
    از طرف ديگر وقتي مي گوئيم پيامبر اعظم، يعني اينكه ايشان در ميان ساير پيامبران الهي، اعظم است و در واقع ضمن اداي احترام به ساير پيامبران، پيامبر اسلام را اعظم آنها مي دانيم.
    پس سال پيامبر اعظم(ص) يعني سال تعظيم به همه پيامبران الهي خصوصاً پيامبر بزرگ اسلام(ص)».
    «ميترا امجديان» كارشناس علوم اجتماعي در رابطه با نامگذاري سال 1385 به نام پيامبر اسلام(ص) توسط مقام معظم رهبري مي گويد: «پيامبر بزرگ اسلام(ص) هميشه مظهر و محور اصلي وحدت و اتحاد و برابري و برادري مسلمانان بوده است و در اين سال جديد هم متوسل شدن به پيامبر گرامي اسلام(ص) و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام مي تواند زمينه ساز حفظ جوامع اسلامي از اختلاف و تفرقه دشمنان اسلام باشد. از همه مهمتر مسلمانان در اين سال بايد بيش از پيش هوشياري خود را نسبت به توطئه هاي تفرقه آميز دشمنان اسلام حفظ كنند، چون جامعه اسلامي امروز پيش از هر زمان ديگري نياز به وحدت و همدلي دارد.»
    اين كارشناس علوم اجتماعي با اشاره به نقش حقوق بشر در اسلام مي گويد: «غربي ها و مدعيان روشنفكري غربگرا بايد بدانند كه قرائت غيرانساني از دين اسلام امكان پذير نيست؛ چرا كه پيامبر اعظم(ص) تمامي مسلمانان و پيروان خود را به رعايت حق و حقوق ديگران توصيه كرده است. به عنوان مثال نماز از اركان اسلامي و ستون دين است، در روايت ها آمده كه مكان نمازگزار نبايد غصبي باشد و براي اداي فريضه نماز اگر به حقوق ديگران تجاوز كنيد، نماز شما قبول نيست. از بعد حقوق بشري اگر به اين مسئله نگاه كنيد، مي بينيد كه اوج رعايت حقوق بشر در اسلام است، و اينك كه رهبر معظم انقلاب اين سال را با نام پيامبر اعظم (ص) مزين نمودند بايد به نشر افكار و بيان زندگي گهربار آن پيامبر رحمت و مهرباني كه پس از خداوند متعال مرتبه و شأني جدا از ديگران دارد، بپردازيم و اين فرصت را غنيمت بدانيم.»
    گفتگو با يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي
    «حشمت الله فلاحت پيشه» عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤالم درباره نامگذاري سال جديد به نام پيامبر اعظم(ص) مي گويد: «هدف از اين نامگذاري، نوعي نگرش وحدت گرايانه است كه جمهوري اسلامي ايران هميشه در دنياي اسلام مبتكر و باني آن بوده و هست. به عنوان مثال آخرين جمعه از ماه مبارك رمضان هر سال براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين، به «روز جهاني قدس» نامگذاري شده. ايجاد هفته وحدت و يا همين نامگذاري سال جديد به نام پيامبر اعظم(ص) نمونه هايي از اين نوع نگرش وحدت گرايانه كشورمان بوده است و همين نگرش نيز در سطح جهان اسلام مورد استقبال قرار گرفته؛ به شكلي كه در روز جهاني قدس نه تنها مردم كشورمان بلكه اغلب مسلمانان در سطح دنياي اسلام يكپارچه به راهپيمايي در حمايت از مردم مظلوم فلسطين مي پردازند.»
    اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در ادامه مي گويد: «در سال 1384 بانيان جنگ صليبي در غرب اين بار از جنبه تبليغاتي وارد نبرد با مسلمين شدند كه اين كار با توهين به پيامبر گرانقدر اسلام(ص) در چاپ كاريكاتورها آغاز شد؛ اما اين توطئه با موج وحدت گرايانه و واكنش هم جانبه مسلمانان در سطح جهان اسلام و هوشياري به موقع رهبران اسلامي اعم از شيعه و سني روبرو شد. استكبار جهاني پس از اين توطئه كه متقابلاً ناكام مانده بود، به حيله اي ديگر پناه برد و آن انفجار حرم عسگريين در كشور عراق بود كه با اين حركت شنيع مي خواست وحدت مسلمانان را تحت الشعاع قرار دهد و به ايجاد تفرقه ميان شيعه و سني دامن بزند كه خوشبختانه اين بار هم با پايداري و هوشياري به موقع مسلمانان روبرو شدند.»
    «فلاحت پيشه» در جمع بندي توطئه هاي دشمنان اسلام مي گويد: «در جمع بندي نهايي تمامي اين توطئه ها مي توان به اين نتيجه رسيد كه استكبار جهاني «وحدت مسلمين» را در تيررس خود قرار داده است و با اين حربه به جنگ با دنياي اسلام آمده است؛ اما نامگذاري سال 1385 از سوي مقام معظم رهبري به سال پيامبر اعظم (ص) رويكردي وحدت گرايانه دارد. هوشياري رهبري را در اين رابطه بايد ستود و اين موضوع قطعاً بيداري بيش از پيش دنياي اسلام را هم در پي خواهد داشت.»
    گفتگو با فرماندار سقز شهرستان مرزي «سقز» پس از مريوان دومين شهر استان كردستان است كه در ابعاد جمعيتي بسيار حائز اهميت مي باشد و اكثر مردمان آنجا اهل تسنن هستند.
    «حسين فيروزي» فرماندار سقز كه يك مقام مسئول اهل تسنن است، در پاسخ به سؤالم درباره نامگذاري سال كنوني به نام پيامبر اعظم(ص) مي گويد: «مردم اهل تسنن در شهرستان سقز از اين اقدام رهبري بسيار خوشحال شدند؛ چون اگر دقت كرده باشيد هويت مشترك تمامي مسلمانان در نام حضرت محمد مصطفي(ص) نهفته است. پس از اهانت هاي غرب به ساحت مقدس اين پيامبر بزرگوار احساسات مردم مسلمان بسيار جريحه دار شد؛ اما نامگذاري سال كنوني به نام پيامبر اعظم(ص) مي تواند پاسخي كوبنده به دشمنان اسلام باشد.»
    فرماندار سقز با اشاره به چاپ كاريكاتورهاي موهن از رسول اكرم(ص)، مي گويد: «به نظر من در چاپ اين كاريكاتورها يك نكته مثبت هم وجود داشت و به قول شاعر «عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد» و آن اين است كه به اتحاد بيش از پيش مسلمين منجر شد. يعني در كنار جريحه داركردن احساسات ديني مسلمين، به بازيافت هويت مشترك مسلمانان انجاميد و زمينه را براي خودآگاهي مسلمانان جهان و توجه ويژه به موضوع «وحدت» فراهم كرد.
    به نظر من، اقدام مقام معظم رهبري بسيار بجا و شايسته است و درواقع يك قدرت نمايي جهان اسلام را به رخ استكبار جهاني مي كشد.»
    فرماندار سقز به ابعاد اين نامگذاري در داخل كشور اشاره مي كند و در ادامه مي گويد: «سواي تاثير اين نامگذاري در جهان اسلام، اين ابتكار در داخل كشور هم به ايجاد اتحاد و همبستگي ميان برادران شيعه و سني دامن مي زند و پاسخي است به دشمنان و فريب خوردگاني كه با ايجاد تفرقه به تضعيف انسجام ملي و وحدت ديني فكر مي كنند. مثلا مردم ما هيچگاه ماجراي اهواز يا مهاباد را فراموش نمي كنند و اينكه دشمنان خارجي با كمك برخي فريب خوردگان داخلي به ايجاد تفرقه ميان شيعه و سني پرداختند؛ اما در اين برهه از زمان مردم ما بايد تمام توجهشان به مشتركات ديني و وحدت ملي باشد و نامگذاري سال 1385 به نام پيامبراعظم(ص) سرآغاز خوبي براي اين انسجام و يكپارچگي است.»
    وي شيوه تحقق يافتن معيارهاي مد نظر رسول خدا(ص) در سال جاري در مناطق سني نشين كشور را به عملگرايي دولت مردان مرتبط مي داند و مي گويد: «مردم ما همه چيز را به خوبي تشخيص مي دهند و نمي توان شعارگرايي را به عملگرايي توجيه كرد؛ بلكه بايد عملا اقداماتي مثبت و كارساز صورت بگيرد؛ به نخبگان اهل سنت توجه بيشتري بشود و در بهبود مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم قدم هاي خوبي برداشته شود و عدالت واقعي مد نظر رسول اكرم(ص) به طور يكسان اجرا شود. امروز بخش اعظمي از مناطق محروم كشور از بي توجهي در ابعاد توسعه و اشتغال رنج مي برد و اميدواريم كه دولت آقاي احمدي نژاد بتواند شعارهاي عدالت محوري و مهرورزي را به طور يكسان اجرا كند و سيره نبوي(ص) را در سال 1385در دستورات اجرايي خود بگنجاند.»

 

  
نویسنده : جواد اکبری ; ساعت ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ روز شنبه ٤ آذر ،۱۳۸٥