الگويى الهى و آسمانى

الگويى الهى و آسمانى

هيوستن اسميت

                                     

پيامبر در دنياى اسلام، بستر ظهور و تجلى وجود مطلق در زندگى بشر است. پيامبر الگويى الهى و آسمانى است كه عقل و اراده مسلمانان را متوجه خود مى سازد. مسلمانان، پيامبر را دوست مى دارند و مى كوشند از او در كوچكترين جزئيات زندگى روزمره پيروى كنند. در خصوص عقل هم بايد گفت كه پيامبر نمايانگر لوگوس (يا كلمه) متعالى است. هنگامى كه مسيح مى گويد: هيچ انسانى به نزد پدر (خداوند) راه نمى يابد جز به واسطه من اين نيز لوگوس است كه سخن مى گويد. در نزد مسيحيان اين كلمه كلى تقريباً برابر با عيساى ناصرى است. براى مسلمانان اين كلمه كلى و وحيانى عبارت از قرآن است كه به واسطه پيامبر اسلام ابلاغ شده است. محمد وجود مطلق و خود وحى نيست اما وجودمطلق حقاً و به طور متمايز خودش را از طريق او متجلى مى سازد.

 

 پيامبر خدا

كارل ماركس

محمد (صلي الله عليه وآله) مردي بود كه از ميان مردمي بت پرست با اراده آهنين برخاست و آنان را به يگانه پرستي دعوت كرد و در دلهاي ايشان جاوداني روح و روان را كاشت.

 بنابراين او را نه تنها بايد در رديف مردان بزرگ و برجسته تاريخ شمرد بلكه سزاوار است كه به پيامبري او اعتراف كنيم و از دل وجان بگوييم كه او پيامبر خدا بوده است.

نابغه بشري

آلفونس دولامارتين

اگر بزرگي هدف ، كمي وسايل و عظمت نتيجه را براي يك نابغه بشري مقياس بگيريم در تاريخ نظيري مانند حضرت محمّد (صلي الله عليه وآله) نمي توان يافت ، وي در ثُلث اراضي مسكوني امپراطوري ها ،ارتش ها، قوانين ، خاندان ها و توده هاي عظيم بشري را به حركت در آورد ،بيشتر و با عظمت تر از آن اين كه عقل ها ، انديشه ها ،عقيده ها و روان ها را به نهضت در آورد .

هيچ فردي داوطلبانه يا از روي اجبار هدفي عالي تر از هدف پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) نداشته است زيرا دين اسلام موجب از بين بردنِ موهوم پرستي گرديده است ، همان موهوم پرستي كه بين خدا و مخلوقش به وجود آمده بود و همچنين باعث نزديك كردن انسان به خدا و توسعه عقيده معقولِ خداپرستي مي باشد و در ميان آن همه هرج و مرج و بي نظمي و اغتشاشِ بت پرستان و معتقدين به خدايان متعدّد، اسلام تنها فكر منطقي مي باشد .

هيچ پيامبري نتوانسته است ماند پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) انقلابي آن چنان مقدّس و طولاني و پر اهميّت در آن مدت خيلي كم به مرحله عمل در آورد زيرا هنوز دو قرن از آغاز كار پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) نگذشته بود كه دين اونُضج (رونق) گرفت و اول بار در سه ناحيه عربستان و سپس در سايه كلمه توحيد سواحل رود سيحون و هند غربي و مصر و حبشه و تمام آفريقاي شمالي و بيشتر جزاير مديترانه و قسمتي از خاك فرانسه و قسمت عمده سرزمين اسپانيا گسترش يافت .

مأخذ : اسلام از ديدگاه … ص 18 منقول از اسلام شناسي غرب ص 54 كاظم مدرّس، منقول از تاريخ تركيّه .

آثار ظهور

رينولد الين نيكلسون

 با ظهور [حضرت] محمد [صلى الله عليه وآله وسلم] پرده نفوذ ناپذير ظلمت آن عهد، ناگهان كنار زده شد و مردم جزيره العرب، اساس محكم سنن تاريخى پيدا كردند.

تاريخ ترجمه قرآن در جهان، ص 40.

 

 

 

بزرگ‏ترين خيرخواه بشر

مسترجون دى فينرات انگليسى

محمد از بزرگ‏ترين خيرخواهان بشر است و ظهور او، نشانه يكى از عالى‏ترين عقول مى‏باشد. اگر آسيا بخواهد به فرزندان خود افتخار كند، سزاوار است كه به اين رادمرد بزرگ و بى‏مانند، افتخار نمايد؛ البته يكى از ظلم‏هاى بزرگ است، اگر بخواهيم حق اين مرد بزرگ را ادا نكنيم؛ زيرا اين همان شخصى است كه در هنگام ظهورش، عرب در درجه‏اى از انحطاط و توحش بوده كه بر ما مخفى نيست و باز مى‏بينيم كه پس از بعثت او، بر اثر انوارى كه ديانت اسلام در كسانى كه آن را با ميل پذيرفتند، افروخت، چگونه اوضاع آن سامان، منقلب و دگرگون شد؛ به همين جهت است كه شك در بعثت محمد صلى‏الله‏عليه‏وآله را شك در قدرت خداوندى كه شامل تمام جهان و جهانيان است، بايد دانست.

 

 

تبليغ مذهب

جواهر لعل نهرو

مذهبي كه پيامبراسلام (صلي الله عليه وآله) تبليغ مي كرد بواسطه سادگي و راستي و درستي آن، و دارا بودن طعم دموكراسي و برابري , مورد استقبال توده هاي كشور هاي مجاور واقع شد.

 

شريعتي عالم گير

تُولْستوى

لئو تولستوى ( 1910 ـ 1828 ) نويسنده مشهور روسى در كتاب خود به نام محمد (صلي الله عليه وآله) مى گويد: جاى هيچگونه شبهه و ترديد نيست كه پيامبر اسلام از بزرگان مصلحين دنيااست، آن هم مصلحى كه به جامعه بشريت خدمات شايانى كرده است. و اين فخر و مباهات براى او بس است كه يك ملت خون ريز و وحشى را از چنگال اهريمنان عادات زشت و شنيع رهانيد و راه ترقى را به روى آنان بازكرد و حال آن كه هر مرد عادى نمى تواند به چنين كار شگرفى اقدام كند و نتيجه بگيرد.

بنابر اين شخص شخيص پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) ، سزاوار همه گونه احترام و اكرام مى باشد شريعت پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) به علت توافق آن باعقل و حكمت در آينده عالم گير خواهد شد.

 

  
نویسنده : جواد اکبری ; ساعت ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳٠ شهریور ،۱۳۸٥